„Jdete za panem Jahnem, jo? Ten má dneska spoustu práce a schůzek. Vůbec se nezastaví, jste už několikátá návštěva,“ hájí svého šéfa vrátný v luxusní prostorné recepci Pentagonu. Personální šéf Škody Auto Martin Jahn má stále nabitý diář. V pracovní shonu ale našel čas, aby odpovídal, jak stráví letošní Vánoce a nejen na to.


Pane Jahne, dohodli jste se s odboráři na roční pracovní době. Můžete stručně shrnout, co všechno je součástí dohody a jak vyjednávání hodnotíte?

Vyjednávání dopadlo dobře, shodli jsme se na systému, který umožní příští rok odpracovat navíc 45 směn v noci z pátku na sobotu. Nechceme přitom ale měnit systém směn, což by pro lidi znamenalo méně komfortní pracovní rozložení. Navíc bychom museli nabírat další zaměstnance, neboť je to komplikované. Dobrovolný systém je podle nás ideální.

Co konkrétně to znamená pro zaměstnance Škody Auto?

Dospěli jsme k dohodě, že za odpracovanou směnu bude prémie 400 korun. Ti, kteří se zapojí do systému a zaváží se odpracovat alespoň 15 směn, obdrží ještě prémii 300 korun za odpracovanou směnu. Po deseti odpracovaných směnách budou mít nárok na jeden den volna. Je to velmi solidní možnost, jak si přivydělat.

Ne každý chce ale pracovat v sobotu.

My chápeme, že odpracovat 15 směn za rok navíc je poměrně dost, ale finanční motivace je dobrá. Myslím, že lidé ocení možnost si přivydělat. Ten, kdo odpracuje těchto patnáct směn, si může vydělat 34 tisíc korun navíc!

Co to přinese firmě?

Umožní nám to flexibilně vyrobit vozy, které budeme potřebovat podle vývoje trhu.

Předpokládáte tedy, že v příštím roce bude takový zájem o vozy Škoda?

Samozřejmě, počítáme s tím. Jinak bychom se ani nesnažili dojednat tyto směny navíc. Uvidíme, jak se bude trh vyvíjet, ale doufám, že vývoj bude pro Škodu Auto pozitivní. Hodně si slibujeme také od nové Fabie Combi. Je to hezké auto s velikým kufrem a jistě zvýší zájem o vozy Škoda. V příštím roce také přijdeme s novým superbem, který bude splňovat nejnáročnější požadavky našich zákazníků. Naše očekávání jsou tedy optimistická a přitom postavená na reálném základě.

Kolik aut tedy chcete prodat příští rok?

Mělo by to být přes 700 tisíc vozidel, a to včetně závodů v cizině. Sem patří i závod v Bratislavě, kde z kapacitních důvodů začneme vyrábět vozy Škoda Octavia. V Mladé Boleslavi již výrobní kapacita nedostačuje.

Není výroba na Slovensku signálem, že by se Škoda chtěla stěhovat na východ?

Vždy je dobré mít rezervu pro výrobní kapacity, kdyby došlo k výpadku tady u nás. Hlavní důvod, proč budeme vyrábět octavie na Slovensku je ale ten, že kapacita v Mladé Boleslavi už je vyčerpaná.

Teď jsme hovořili o roční pracovní době a plánech výroby, ale vyjednáváte také o sociálních nákladech. Údajně chystáte nějaké změny, můžete prozradit, čeho se týkají?

Chtěli bychom změnit sociální systém ve Škodě Auto na modernější, spravedlivější a transparentní systém, kdy zaměstnanci přesně vědí, kolik mohou čerpat peněz, a zvolit si, na co je použijí. Budou si moci vybrat, jestli chtějí benefity použít na dovolenou, sportovní aktivity, nebo například na penzijní připojištění. Tento systém chceme postupně zavést. Zdůrazňuji, že postupně. Zavádění benefitů by probíhalo do roku 2009.

Jak na to reagují zaměstnanci, respektive odboráři?

Zatím jsme ve fázi vysvětlování, co by takový systém znamenal. Já chápu, že pro odbory je to poměrně velká změna a je potřeba to s lidmi prodiskutovat. Bude nutné vysvětlit výhody i možnosti, na jaké služby by mohli tyto benefity využívat. Chceme otevřenou diskuzi a doufám, že se nám na začátku příštího roku podaří dojít k nějakému kompromisu. Jsme ochotni do tohoto systému dát i více peněz navíc, aby částka, kterou bude mít zaměstnanec k dispozici, byla vyšší.

Trochu mi připadá, že vyjednáváte celý rok. Na jaře to bylo mzdové vyjednávání, teď roční pracovní doba, sociální náklady a v lednu budete pokračovat.

Je to pravda. Mzdové vyjednávání jsme začali loni, protože začalo už v roce 2006 a pokračovalo do letošního dubna. Pak už jsme v létě začali s přípravou na vyjednávání o pracovní době a sociálních nákladech. Navíc na začátku roku nás čeká vyjednávání o textové části kolektivní smlouvy. Náročné to je, ale máme podporu v technických komisích, kde my i odbory máme řadu odborníků.

Událostí ve Škodě Auto bylo ale letos mnohem více. Zahájili jste provoz vysoké školy na Karmeli a například jste představili Fabii Combi. Byl to pro vás náročný rok?

No, těch událostí bylo ještě mnohem více. Zahájili jsme také výrobu v Rusku i Číně a také se změnil předseda představenstva. K tomu se přidaly i nešťastné události jako požár ve firmě Faurecia (dodavatel přístrojových desek v interiéru vozidla) či komplikovaný náběh výroby po hromadné dovolené. Komplikací, s nimiž se zaměstnanci museli poprat, bylo hodně. Na druhou stranu to byl ale nejúspěšnější rok v historii, co se týče prodaných vozů i obratu. Jsem rád, že se tato práce promítla i do výsledků. Myslím, že jsme všichni velmi rádi, když si mezi svátky budeme moci odpočinout.

Já na to navážu otázkou, která se týká Vánoc. Jak vy osobně letošní svátky prožijete?

Doufám, že svátky prožiji v pohodě s rodinou. Zřejmě budeme v Jizerských horách a věřím, že tam bude dost sněhu na běžky i na sjezdovky.

Máte už všechny vánoční dárky?

(Úsměv) To je dobrá otázka. Ne, přiznám se, že všechny dárky ještě nemám. Tyto věci honím na poslední chvíli. Letos mám až do dneška mnoho práce, takže letošní Vánoce budou spíše o tom, že budeme všichni v klidu a v pohodě spolu, než o nějakých dárcích.

Přesto, jaké dárky byste vy osobně kupoval?

Mám raději obyčejné dárky, protože všichni v rodině si koupí, co potřebují, během roku. Na Vánoce se snažím spíš rodinu překvapit a potěšit, a to nemusí být drahý dárek.

Vzpomeňte, jaký nejhorší a naopak nejmilejší dárek jste v životě dostal?

To snad ani nemohu říci, neboť tím bych spoustu lidí rozezlil, protože bych přiznal, že mi dali ten nejhorší dárek. A naopak, těm ostatním by bylo líto, že mi nedali ten nejlepší dárek. Mezi nejmilejší dárky patří pěkné knížky. Nejraději mám ale dárky od mých dětí, které samy udělají. Mně je těžké něco kupovat, protože mně se líbí věci jen tehdy, pokud si je koupím sám. Jsem tedy v tomto ohledu trochu nevděčný. Spíš mám radost, když se někomu líbí dárek ode mě.

Máte dvě dcery a manželku, takže obdarováváte doma tři ženy. Není pro vás proto vybírání dárků trochu složitější?

Naopak, myslím, že pro ženy se dárky kupují jednodušeji než pro muže. Žádná kosmetika nikdy neurazí a co se týká oblečení, toho dámy nikdy nemají dost. U žen jsou pestřejší možnosti.

Prozraďte, co jí personální šéf Škody Auto ke štědrovečerní večeři? Víme o vás, že jste byl v Mladé Boleslavi překvapen zvykem jíst vinnou klobásu.

Já jsem tradicionalista a dávám si vždy kapra, protože ho mám rád, natož s bramborovým salátem. Část rodiny si ale dává řízek, protože kapra nemusí. Velmi mne ale zaujal místní zvyk dávat si vinnou klobásu, a tu mám také velmi rád. Mám ji ale spíše spojenou se Silvestrem a s Novým rokem. Klobásu vždy ochutnám na konferenci odborů OS KOVO.

S tím souvisí Silvestr. Jak jej prožíváte?

Nejsem velkým příznivcem Silvestra, protože člověk se může pobavit a rozveselit kdykoli. Není přece nutné čekat na konec roku. Beru to jako moc povinné slavení. Běžně posedíme s přáteli a jistě také popijeme. Vánoce beru daleko vážněji.

Myslel jsem tím, jestli třeba manažera ze Škody Auto nezvou někam na speciální party?

Ano, zvou, ale já raději vánoční svátky strávím s rodinou.

Dáváte si nějaká novoroční předsevzetí? Případně jaká?

Ne, nedávám, protože si myslím, že když si někdo chce dát předsevzetí, tak to může udělat kdykoli. Neznám nikoho, kdo by novoroční předsevzetí plnil.
Můžete shrnout, co vás čeká v příštím roce, a to v životě osobním i v souvislosti se Škodou Auto?

Pravdou je, že můj osobní život se nyní hodně odehrává právě podle Škody Auto. V automobilce se musíme poprat s poměrně rychlým růstem firmy, ať už se to týče růstu objemu výroby nebo expanze na zahraniční trhy. Klade to poměrně velké nároky na management. Více lidí od nás vyjíždí do ciziny a naopak. Obecně budeme řešit, jak sehnat kvalifikované lidi na napjatém českém trhu práce. Navíc jsme v polovině transformace řízení lidských zdrojů. Změnili jsme systém v personalistice, ale ještě nám něco chybí k tomu, abychom to dotáhli do konce. Také chceme vdechnout život areálu na Karmeli a co nejvíce ho využít. Těch úkolů je opravdu hodně. Celkově chceme pomoci růstu Škoda Auto jak tady u nás, tak i mezinárodně.

A jak vidíte příští rok ve spolupráci s městem Mladá Boleslav?

Co se týče infrastruktury, bude mířit do vlády materiál, který by měl určitým způsobem garantovat výstavbu severovýchodní tangenty, která je pro nás velmi důležitá. Dále divadlo v Mladé Boleslavi bude slavit 100 let od svého založení, to chceme také podpořit. Rovněž bychom byli rádi, kdyby se v Mladé Boleslavi stavěly nové byty, což souvisí s pracovními příležitostmi. Potřebujeme, aby se tu stavěly cenově dostupné byty. My ale nemůžeme být jejich investory. Z naší strany v této souvislosti nabízíme dobře placená pracovní místa.